2022-23 ASL Schaken 2de SEM @ Assoc. Universiteit en Hogescholen Antwerpen

finished Event finished

Status?
Event finished

Closed on 24-02-2023 12:59

Final Rankings

Rankings on 16-05-2023 19:00

What?
ASL Schaken

Schaken

Assoc. Universiteit en Hogescholen Antwerpen likes to invite you to the Antwerp Students League Schaken.

When?
Feb - May '23

Soon
Subscriptions end:

2023-02-24

Tournament start:

2023-02-27

Tournament end:

2023-05-16

Where?
All partners

Sportsticker / MOVE

Chess courts at locations:

UAntwerpen Campus Middelheim
UAntwerpen Stadscampus
Ander/eender
Chess night De Rode Loper

For?
Single players

of any level

Recreational

Students and staff with a Sportsticker/MOVE. All players of any level are welcome!

How does it work?

  • First read the important information about this event at sportsticker.be
  • Subscribe, manage and submit your results online
  • Receive each week all practical information about your next match
  • Follow online your matches and ranking

Event information

ALGEMENE INFORMATIE

De Antwerp Students League Schaken is een mixed single-player competitie, open voor iedere student. Schrijf je in en speel wedstrijden op eigen gekozen tijdstip(pen).

Je spreekt zelf met de tegenpartij af wat voor jullie het beste past om de match tijdens de week of in het weekend te spelen.

Het event is gratis met je Sportsticker/MOVE.

WERKWIJZE

Start tornooi

Onmiddellijk na het sluiten van de inschrijvingen ontvang je een e-mail met de naam en contactgegevens (GSM-nummer en mailadres) van je tegenstanders.

Je staat zelf in om contact op te nemen met de tegenstander en een tijdstip voor jullie wedstrijd af te spreken.

Tijdens de poulefase worden alle wedstrijden op voorhand aangekondigd. Dit betekent dat je een aantal weken de tijd hebt om de verschillende wedstrijden te spelen. Na de poulefase wordt er wekelijks gespeeld voor een plaats in de kwart-, halve en finale.

Afhankelijk van het aantal ingeschreven schakers, stoten de beste spelers uit elke poule na de poulefase door naar de knock-outfase. De twee beste spelers spelen de finale op het einde van het semester. Indien je verliest in de knock-outfase, eindigt het tornooi.

De winnaar uit het eerste semester speelt op het einde van het academiejaar tegen de winnaar uit het tweede semester. De overall-winnaar wordt uitgenodigd op het ASL-gala om een beker en medaille in ontvangst te nemen.

Divisies

Dit jaar zullen de deelnemers onderverdeeld worden in twee divisies: Eredivisie en Eerste Divisie. In de Eredivisie zullen de spelers met veel speelervaring aantreden, terwijl in de Eerste Divisie de recreatieve spelers zullen strijden om een plaats in de finale! Duidt daarom zeker je ervaring aan bij de inschrijving

Ingeven scores

ALGEMEEN

SCORES INGEVEN

Scores kunnen ingegeven worden onder 'Current match'. Kies de wedstrijd waarvoor je scores wil ingeven en klik op 'Submit'. Je kan ervoor kiezen om de scores in te geven of om aan te duiden of de wedstrijd op een forfaitscore dient te eindigen. Het geven van forfait zal in rekening worden gebracht in de rangschikking.

Indien jullie de wedstrijd gespeeld hebben, klik je op 'Submit scores'. Via de ^-toets kan je bepalen voor welke speler je de score ingeeft. Indien de cijfers in het rood knipperen, kan je deze aanpassen. Je bevestigt de setstand door op de >-toets te klikken.

Indien je een foutieve score ingeeft, zal er een invalid score worden aangegeven en kan je deze niet toevoegen.

Je kan een score (ingegeven door de tegenpartij) weigeren door op 'Reject' te klikken.

KWALIFICATIES

Tijdens de kwalificaties worden alle wedstrijden uit je poule in één keer meegedeeld. Dit betekent dat je een aantal weken de tijd hebt om de wedstrijden de spelen. Zo heb je de keuze om bijvoorbeeld een wedstrijd per week te spelen, of alle wedstrijden op een dag.

Je geeft na het spelen van de wedstrijd de scores in onder 'Current match'.

Indien er na zondag 20:00u van de laatste kwalificatieweek geen score ingegeven werd voor een van de wedstrijden, zal er ad random een winnaar voor die wedstrijd bepaald worden.

FINALEWEKEN

Tijdens de finaleweken wordt er één wedstrijd per week afgewerkt.

Je geeft na het spelen van de wedstrijd de scores in onder 'Current match' voor zondag 20:00u.

Indien er na zondagavond geen score ingegeven werd, zal er ad random een winnaar voor die wedstrijd bepaald worden.

Forfait

Indien jij een of meerdere wedstrijden niet kan spelen, verlies je deze wedstrijd(en) met een forfaitscore. Indien je tegenstander niet van de partij kan zijn, verliest hij/zij de partij. Indien jullie beiden niet kunnen spelen, zal er ad random een winnaar gekozen worden.

Ranking

Onmiddellijk na de ingave van de scores worden de rankings aangepast en kan je deze raadplegen onder het menu 'Ranking'. Je kan de scores ook mobiel ingeven onmiddellijk na de wedstrijd.

MOGELIJKE LOCATIES

Gezien de huidige situatie en conform de geldende COVID 19-maatregelen kan de competitie online gespeeld worden, maar ook op locatie:

Meer informatie vind je onder "Regulations".

ORGANISATOR

Heeft u vragen, contacteer dan de organisator van dit event:

  • Sportdienst Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen
  • info@sportsticker.be
  • Sportsticker │+32 3 265 37 50 │+32 479 77 02 73
  • Middelheimlaan 1 - 2020 Antwerpen


Rules information

REGULATIONS

De wedstrijden worden online gespeeld op lichess.org of op een zelfgekozen locatie. Indien je online speelt, volg je best onderstaande stappen om je tegenstander uit te dagen:

  1. Surf naar lichess.org
  2. Klik rechts op "Speel tegen een vriend"
  3. Kies voor de Variant: "Standaard"
  4. Kies vervolgens je kleur
  5. Hierna wordt er een link gegenereerd, die je naar je tegenstander stuurt. De speler die als eerste op deze link klikt, zal tegen je spelen.

Wedstrijdformule

  • Een wedstrijd tussen twee spelers bestaat uit minstens twee en maximum drie spelletjes (Best of three)
  • Enkel indien er na twee spelletjes een gelijkstand is, wordt er een derde spel gespeeld! Mogelijke scores zijn dus 2-0, 1,5 – 0,5, 2-1, 1,5 – 1,5

Matchpunten:

  • Een spelletje winnen = 1 punt
  • Een spelletje verliezen = 0 punten
  • Remise spel = 0.5 punten

Ranking:

  • Som van alle matchpunten


Mogelijke scores A-B

Enkel onderstaande scores zijn geldige scores:

2 - 0

  • S1=A / S2=A

0 - 2

  • S1=B / S2=B

2 - 1

  • S1=A / S2=B / S3=A
  • S1=B / S2=A / S3=A
  • S1=R / S2=R / S3=A

1 - 2

  • S1=A / S2=B / S3=B
  • S1=B / S2=A / S3=B
  • S1=R / S2=R / S3=B

1.5 - 0.5

  • S1=R / S2=A
  • S1=A / S2=R

0.5 - 1.5

  • S1=R / S2=B
  • S1=B / S2=R

1.5 - 1.5

  • S1=A / S2=B / S3=R
  • S1=B / S2=A / S3=R
  • S1=R / S2=R / S3=R